Reklam Alanı

Java Dilinde Kütüphaneler


Programlamadaki anlamıyla kütüphane, birçok sınıfı, fonksiyonu bir arada bulunduran, özel bir amaca yönelik yazılmış kodlar topluluğudur. Paket, kitaplık veya modül olarak da adlandırılır. Java'da daha çok paket olarak anılır. Kütüphane kullanarak bir programlama diliyle yapabileceklerinizi artırabilirsiniz ve çoğu zaman işlerinizi kolaylaştırırsınız.
Java programlama dili, kütüphaneler bakımından çok zengin bir dildir. Çekirdek Java, eski sahibi olan Sun MicroSystems tarafından özgür ve açık kaynaklı olarak 2007 yılında sunuldu. Bu tarihten sonra özgür ve açık kaynaklı kütüphanelerin sayısı da epey artmıştır.
Bu eğitim içeriğinde Java'daki paket yapısına, Java'nın temel kütüphanelerine ve onları kaynak koduna nasıl ekleyebileceğimize değineceğiz.

 

Bir kütüphaneyi kullanmak

Kütüphanedeki sınıfları kendi kodumuza dâhil etmek için o sınıfı nasıl çağıracağımızı bilmemiz gerekir.

package ifadesi

Bir önceki eğitim içeriğinde Java'da kodların sınıf içinde yazıldığına değinmiştik. Sınıflar, bir programın temel birimleridir. Daha düzgün yapılandırılmış, kolay anlaşılır programlar için paket içine alınmalıdırlar. Yazdığınız bir sınıfı paket içinde ifade etmek için, kodunuzun en tepesine
package paketadı;
ibaresini eklemeniz gerekir. Böylece yazdığınız sınıf bir paketin altında yer alacak şekilde çağrılabilecektir.
Paket içine alınmış VideoActivity isimli sınıfın Eclipse'te nasıl göründüğüne ilişkin bir örnek:
NOT: Bir Java sınıfını package ifadesiyle kullanma kararı programcıya aittir. Kodu daha iyi gruplayabilmek için paket kapsamına almak iyi bir alışkanlıktır.

 

import ifadesi

Kütüphanenin içindeki bir sınıfı kodunuza dahil etmek için, Java kodunuzun en tepesine
import paketadı.sınıfadı;
ibaresini eklemelisiniz. import ifadesinden sonra eklemek istediğiniz kütüphanenin paket adını ve sınıf adını koyarsınız. Bu paket adı eşsiz bir ifadedir ve o kütüphaneye özeldir.
Ufak bir örnek:

Android'te yazılım geliştirme yaparken birçok import ifadesiyle karşılaşacaksınız. Örneğin bir yerde düğme (Button sınıfı) kullanmak için
import android.widget.Button;
ifadesini kodunuzun tepe kısmına eklemeniz gerekecektir. Böylece Button sınıfını doğrudan kendi kodunuzda kullanabilir duruma gelirsiniz. Button ibaresinden önceki android.widget, Button sınıfının paket adı oluyor. Eğer Button.java dosyasına ulaşırsanız ilk satırın package android.widget; olduğunu görebilirsiniz.
NOT: Kod yazarken import ifadesini eklemeyi unutsanız da çoğu IDE size bunu hatırlatacaktır.

 

Java'daki temel kütüphaneler

Android'in üzerine inşa edildiği kütüphanelerin çoğu Java diliyle yazılmış kütüphanelerdir. Java'nın da temel kütüphaneleri vardır. Genelde saf Java kodlarken kütüphane ekleme konusunda pek bir şey yapmazsınız. Örneğin Windows, Linux ya da Mac OS X yüklü bir bilgisayarda konsol ekranına bir şeyler yazdırmak için
System.out.println("Ekrana yazilacak bir seyler...");
kullanırsınız. Bu println metodunu Android 101'deki temel Java'dan bahseden derslerin birçoğunda göreceksiniz. println metodu, aslında java.lang paketinin içindeki System sınıfında yer alan bir metottur. Fakat kodunuzun tepesinde
import java.lang.System;
gibi bir ekleme yapmanıza gerek duyulmaz. Çünkü kodunuz derlenirken java.lang paketinin altındaki sınıflar otomatik olarak Java Sınıf Yükleyici tarafından kodunuza eklenir. Çünkü java.lang, Java uygulamalarının çalışması için gerekli en temel pakettir. Java'daki tüm sınıfların atası Object sınıfı dahi, java.lang paketinin içindedir.
Sınıflar ve metotları konusunda ilerleyen derslerde daha ayrıntılı açıklamalar bulabilirsiniz.










Hiç yorum yok